HET NIEUWSTEDELIJK

Screen Theaterfim door Rudy Trouvé en Simon Allemeersch

Een man (Pieter Genard) vertelt over zijn dromen, waarin hij verdwaalt in de diverse fases van zijn bestaan. Hij weet niet meer wie of wat hij is. Gelukkig daagt er een gids (Warre Borgmans) op. Maar is deze alwetende, Faustiaanse figuur met dubieuze morele waarden wel te vertrouwen?

Screen is een theaterfilm waarin tijd en realiteit vervagen. Het geheel houdt het midden tussen een film noir en een psychedelische afdaling in de hel. Een Faust voor een wereld vol groot uitgevallen pixels, complottheorieën en alternatieve feiten.

Huismuzikant Rudy Trouvé trok Het nieuwstedelijk al jaren aan de mouw over de ‘theaterfilm’ die hij wou maken. Na zijn kennismaking met theatermaker Simon Allemeersch zijn de dingen finaal in een stroomversnelling geraakt. In Simon vond hij de ideale kompaan om zelfgemaakte 2D-animatiefilms met projectietechnieken naar een 3D-omgeving, in dit geval een theaterzaal, te vertalen. Met Screen dienen ze een motie van wantrouwen tegen het leven zelve in en exploreren ze ‘de logica van de onlogica’. Elko Blijweert en Mauro Pawlowski zorgen voor live muziek.

september 2018
Antwerpen deSingel, Antwerpen Tickets P
Antwerpen deSingel, Antwerpen Tickets
Antwerpen deSingel, Antwerpen Tickets M
Leuven OPEK, Leuven Tickets
Leuven OPEK, Leuven Tickets
Leuven OPEK, Leuven Tickets
HASSELT DE NIEUWE ZAAL, HASSELT Tickets
oktober 2018
HASSELT DE NIEUWE ZAAL, HASSELT Tickets
HASSELT DE NIEUWE ZAAL, HASSELT Tickets
Tervuren CC De Warandepoort, Tervuren Tickets
Genk C-mine cultuurcentrum, Genk Tickets
Genk C-mine cultuurcentrum, Genk Tickets
Oostende CC De Grote Post, Oostende Tickets
Leuven OPEK, Leuven Tickets
Leuven OPEK, Leuven Tickets
Leuven OPEK, Leuven Tickets
Mechelen CC Mechelen, Mechelen Tickets
Heusden-Zolder CC Muze, Heusden-Zolder Tickets
Dilbeek CC Westrand, Dilbeek Tickets
  • Uitverkocht *
  • Geannuleerd ×
  • Laatste Tickets !
  • PremièreP
  • Stand Der DingenSD
  • VriendenV
  • GastvoorstellingG
  • LunchvoorstellingLN
  • MatineeM
  • SchoolvoorstellingS
Een Faust voor een wereld vol groot uitgevallen pixels, complottheorieën en alternatieve feiten

Credits

tekst, regie, films Rudy Trouvé & Simon Allemeersch
muziek Rudy Trouvé, Elko Blijweert & Mauro Pawlowski
live muziek Elko Blijweert & Mauro Pawlowski
spel Pieter Genard (live) & Warre Borgmans (video)
vertalingen, adaptatie teksten Robert Johnson  Gunter Nagels
techniek Kishan Singh & Thomas Verachtert
geluid Tom Buys
coaching Adriaan Van Aken
foto Wannes Cré
filmproductie Greet Van Poeck
filmopnames Fairuz Gaman, Thijs Paijmans
filmdans Chloé Beillevaire

productie Het nieuwstedelijk
coproductie De Singel, ARSENAAL/LAZARUS, C-TAKT & Het Bos

met dank aan Daan Stuyven & DE AUDIO PLANT

trailer

Simon

Rudy leerde Simon Allemeersch kennen via het project Rabot 4-358, waarvoor hij muziek aanleverde. Simon is kunstenaar en theatermaker. Hij volgde de regieopleiding aan het RITCS in Brussel. Hij werkte o.a. bij CAMPO en Scheld’apen en maakt nu deel uit van het collectief Lucinda Ra. In 2006 won hij de prijs voor Jong Theater op het festival Theater Aan Zee en samen met Barbara Claes, Stefanie Claes, Giovanni Barcella en Jeroen Van Herzeele maakte hij Het fantastische leven van de heilige Sint Christoffel zoals samengevat in twaalf taferelen en drie liederen (De Werf, 2012). Die voorstelling werd geselecteerd voor Circuit X en TF 2012, het Nederlands Theater Festival, en won de Roel Verniers Prijs.

Rudy

Rudy Trouvé is het meest gekend als eigenzinnige zanger en gitarist bij bands als dEUS, Kiss My Jazz, Dead Man Ray, The Love Substitutes en tientallen andere formaties. In 2015 vierde hij het twintigjarig bestaan van zijn eigensoortig platenlabel Heavenhotel. Hij maakte muziek bij voorstellingen van Braakland/ZheBilding en later Het nieuwstedelijk, o.a. voor Dwaallicht, Hebzucht en Hitler is dood. Maar Rudy is ook een gediplomeerd kunstenaar die tekent, schildert en animatiefilms maakt

Interview in Het Bos

Onze collega's van kunstenwerkplaats Het Bos namen een kort interview met Rudy en Simon af. 


OP DE KOFFIE BIJ RUDY EN SIMON
++++++++++++++++++++++++++++++

We treffen Allemeersch en Trouvé aan het koffiezetapparaat in Het Bos waar Rudy zich relatief druk maakt over een net verschenen recensie van het nieuwe album van The Mechanics. Hoe een band met 5 groepsleden slechts 3 sterren kan krijgen? Dat is nog geen ster per muzikant. En wie dan wel, en wie heeft er geen ster gekregen?

Simon werpt op dat 'genderneutraal' kans maakt om het meest gehate woord van 2017 te worden. Daarna wordt er nog even doorgeboomd over een kindervoorstelling die Rudy wil maken voor kinderen tussen 5 en 6 maanden. Dan wil hij graag de Papavanwatdan spelen. En toen was de toon ongeveer gezet.

Toen we jullie vorig jaar vroegen wat jullie gingen doen kwam er een vaag verhaal van een tv-show over een trap, glitterpakken en veel film.

Simon: «Rudy wou met mij iets maken over een man die droomt en de weg kwijt is in tijd en ruimte. Die gedesoriënteerde man ontmoet een duivels figuur die zich opwerpt als een soort gids. Hi jwas er ook zeer snel bij om te melden dat het een voorstelling moest zijn die grotendeels uit film bestaat. En muziek. Iets wat ik enkel kon toejuichen.»
«Wat ook best grappig was, is het feit dat Rudy meteen het beeld had van Pieter Genard als de man en Warre Borgmans als de duivelse gids.»

Rudy: «Ondertussen weten zij dat ook. Voor de muziek had ik trouwens Elko Blijweert en Mauro Pawlowski op mijn verlanglijst staan. En kijk, na drie jaar wachten hebben we ons dreamteam bij elkaar. Dat is sowieso een driesterren, of neen, zeg maar vijfsterren recensie.»

Simon: «In de tussentijd hebben wij ons ledig gehouden met het maken van filmpjes. Dat wat wij noemen huis-, tuin- en keukenvideo. Voor de iets professionelere toepassing van het medium film hebben we ondertussen de broodnodige hulp gekregen van de fantastische filmmaakster, cameravrouw en montageheldin Fairuz.»

Rudy: «Het is een kwestie van jezelf te omringen met de juiste mensen om uw eigen onkunde te verdoezelen. »
«Simon heeft ooit eens gezegd in een interview dat toneel of film niet bestaat en ik kan mij daar volledig in vinden. Daarenboven heb ik de niet erg populaire opinie dat je inhoud door vorm krijgt. Veel mensen zetten eerst de inhoud uit en proberen daar een vorm aan te geven. Maar ik vind, door met iets bezig te zijn krijgt dat al snel inhoud.»

Simon: «Ik vind dat een degoutante opmerking.»

Rudy: «De eerste barsten in de samenwerking tekenen zich af.»

Simon: «Neen, vind dat hoe je iets vertelt zeer veel zegt over wat je wil vertellen.»

Rudy: «We merkten meteen dat we veel gemeenschappelijke interesses hebben en we zijn het er over eens dat die scheidingslijn tussen theater, beeldende kunst en performances en heel de reutemeteut niet bestaat. Of misschien is ze er wel...»

Simon: «Als ze er al is, is ze niet interessant.»

Rudy: «Je wil iets vertellen. Punt. En mensen kunnen daar naar luisteren en daar opgetogen, geïntrigeerd, geëmotioneerd, dan wel teleurgesteld of kwaad over zijn.»

Simon: «Wat ik nu ga zeggen is misschien persoonlijk, maar voor mij is otneel altijd een excuus geweest om gelijk wat te doen waar je goesting in hebt.»
«En om terug te komen op die vorm: als je met muzikanten werkt, zoals Rudy er ook een is, praat je al heel snel in termen als de melodie moet zus en het ritme moet zo. En dat geeft meteen inhoud. Dat ligt me veel beter dan oeverloos te liggen emmeren over de inhoud en wat we nu net willen vertellen.»

Rudy: «Het is onze bedoeling om alles te vertellen met beelden, belichting, muziek in plaats van te vertrekken van een verhaal en daar dan licht op te zetten. Alle elementen zijn gelijkwaardig. De lichtkeuze is even belangrijk als de tekst. Of het gebrek aan lichtkeuze wegens het gebrek aan centen...»
«We zijn ook zeer geïnteresseerd in artificiële dingen. Ik althans. Ik weet niet of jij fan bent van zogezegd zeer realistische films?»

Simon: «Als het zogezegd is, ben ik al fan.»

Rudy: «Een eigen universum ontwikkelen vind ik veel interessanter dan iets dat bij de buren kan gebeurd zijn.»
«Ik heb het altijd moeilijk met films waar een ferm budget achter zit, die goed gemaakt zijn, maar die dan hyperrealistisch weergeven hoe mensen zich echt voelen volgens de acteurs. Snap je?»

Simon: «Ah, dat bedoel je met zogezegd realistische films. Ja, dat vind ik ook gezeik. Realisme is ook maar een zeer vreemd eigen universum.»

Rudy: «Vanaf iets gefilmd wordt, is iets al niet meer realistisch. Een documentaire is ook niet realistisch... Het leven is eigenlijk niet realistisch.»

Simon: «Zei je onlangs niet dat je geen grote fan bent van het concept leven? Of dat daar op z'n minst een aantal dingen op aan te merken zijn?»

Rudy: «Ik ben wel een fan van het leven, maar ik vind dat het concept enkele aandachtspuntjes behoeft.»

Simon: «Wij moeten daar eens dringend over babbelen. Je bent niet boos, maar wel teleurgesteld?»

Rudy: «Correct. Ik ben lichtjes teleurgesteld in bepaalde aspecten van het concept leven. En tijd

Simon: «Dat schemert allemaal door in de voorstelling.»

teasercampagne