HET NIEUWSTEDELIJK

De kleine Eva uit de Kromme Bijlstraat Jessa Wildemeersch en Steven De Bruyn

Louis Paul Boon baseerde zich voor ‘De kleine Eva uit de Kromme Bijlstraat ’ op een krantenartikel dat hij in 1937 in Gazet Van Antwerpen had gelezen over de moord op de kleine Cecilia Otten. Heel wat feiten uit het krantenartikel kwamen rechtstreeks in het lange gedicht terecht. Geholpen
door de chaotische manier waarop de kranten verslag uitbrachten, maakte hij er een dreigend en ontwrichtend epos van. In 1957 kreeg Boon voor ‘De kleine Eva uit de Kromme Bijlstraat’ de Henriette Roland Holst-prijs.

Actrice Jessa Wildemeersch (zie ook ’Dagen zonder data’) brengt de tekst zoals het hoort: op muziek. Ze vraagt een compleet onvoorbereide muzikant voor een 'blind date'. Op ‘Vermaak na arbeid’ zorgde deze uitdaging voor een geweldig duet met pianist Joris Caluwaerts (Zie ook Dansen Drinken Betalen (almost) The Movie). Nu krijgt ze gezelschap van niemand minder dan meester harmonicaspeler Steven De bruyn (The Rhythm Junks).

december 2015
Leuven OPEK, Leuven Tickets G/LN
Leuven OPEK, Leuven Tickets

Archief
  • Uitverkocht *
  • Geannuleerd ×
  • Laatste Tickets !
  • PremièreP
  • Stand Der DingenSD
  • VriendenV
  • GastvoorstellingG
  • LunchvoorstellingLN
  • MatineeM
  • SchoolvoorstellingS

Bestel Kaartjes

Bestel kaartjes voor de Kleine Eva uit de Kromme Bijlstraat hier

Uit de krant

Een voorbeeld van één van de vele krantenberichten over de zaak. Lees hier meer over de bronnen van Boons verhaal. 

Over Jessa

Jessa Wildemeersch kreeg in 2005 het lifetime membership aan de gerenomeerde Actors Studio in New York. Ze tourde door Noord-Amerika, België en Irak met de monoloog ‘Margaret’s Awakening’, een tekst van Kamiel Vanhole over de landvoogdes Margaretha van Oostenrijk.

Haar nieuwe voorstelling ‘Dagen zonder data’ in samenwerking met Het nieuwstedelijk tourt momenteel door Vlaanderen en heeft haar Internationale première op Intersections Festival in Washington, DC.

Tuur vs. Steven

In Leuven speelt Jessa de voorstelling met Steven De bruyn.
OPEK is als een tweede thuis voor haar en ze wilde de voorstelling dan ook erg graag hier spelen. Maar de datum lukte niet voor Tuur, dus vroeg ze Steven De Bruyn of hij kon. Steven is een fantastische muzikant en hij zag de uitdaging wel zitten. 

Op vermaak na arbeid heeft ze deze blind-date versie van 'De kleine Eva' al eens gespeeld met pianist Joris Caluwaerts. Dat leverde heel mooie, verrassende momenten op.

Hoe het gaat klinken in dialoog met Steven De Bruyn, kom je enkel in OPEK te weten.