HET NIEUWSTEDELIJK

Dagen Zonder Data Jessa Wildemeersch

Toen de Leuvense Jessa Wildemeersch in 2001 aan de Actors Studio in New York studeerde, werd enkele honderden meters verderop het World Trade Center getroffen door twee vliegtuigen. Kort daarna werd Afghanistan gebombardeerd en begon de invasie in Irak. Het maakte een blijvende indruk en beïnvloedde haar sterk als actrice en theatermaakster.

In 2005 ontmoet ze Brian Delate, een theatermaker en Vietnam-veteraan. Die ontmoeting vormde de kiem voor een voorstelling over de nazorg van oorlog. Over de impact van oorlog op een individu en zijn omgeving. Van 1914 tot nu.

december 2017
Leuven OPEK, Leuven Tickets
Leuven OPEK, Leuven Tickets
Bree CC De Breughel, Bree Tickets
januari 2018
Overijse CC Den Blank, Overijse Tickets

Archief
oktober 2015
Lokeren CC Lokeren, Lokeren Tickets
Brussel Bronks, Brussel Tickets
november 2015
Leuven OPEK, Leuven Tickets LN
Leuven OPEK, Leuven Tickets
Leuven OPEK, Leuven Tickets
Leuven OPEK, Leuven Tickets
december 2015
Turnhout Het Gevolg, Turnhout Tickets
  • Uitverkocht *
  • Geannuleerd ×
  • Laatste Tickets !
  • PremièreP
  • Stand Der DingenSD
  • VriendenV
  • GastvoorstellingG
  • LunchvoorstellingLN
  • MatineeM
  • SchoolvoorstellingS
Coming home was, in a way, harder than the war, ‘cause I didn’t fit in anymore.

Credits

Jessa Wildemeersch concept en spel
Sara Vertongen coaching
Els Theunis dramaturgie
Roeland Luyten muziek
Koen De Saeger licht
Julie De Clercq beeld
Luka Lemmens productie


Met de steun van Stad Oostende, Vlaamse Gemeenschapscommissie
Brussel, Gone West (provincie West-Vlaanderen), Vlaamse Gemeenschap en Het nieuwstedelijk 

Deze voorstelling maakt deel uit van Gone-West, de culturele herdenking van WO I door de ProvincieWest-Vlaanderen.

Dagen Zonder Data in beeld

Foto's: Julie de Clercq

meer info

Teaser

Tekstfragment

ik begrijp dat ze me vragen stelden
om een blik te krijgen
op een wereld die ze enkel kennen van tv
die onvermijdelijke
‘hoe was het?’-vraag
die niet te beantwoorden is
omdat hij zo’n open einde heeft
‘heet’
‘het was heet.’

‘wat was het ergste wat je zag?’
maar ze snappen niet wat ze vragen
‘heb je iemand gedood?’
die
die
het kan zijn dat mensen daaraan denken
maar het is –

ze weten niet wat ze vragen
als ze het wisten
dan zouden ze het niet vragen

als ze het wisten, dan zouden ze het niet vragen